اهمیت چاشت و تغذیه کودکان و ارتباط آن با رفتار و شخصیت کودک

مقاله ای مفید برای والدین

لزوم انتخاب یک سبد غذایی سالم و تغذیه صحیح برای کودکان معمولی و به خصوص کودکانی با اختلالات بیش فعالی و اوتیسم:

اگر حتی کودک شما یک کودک معمولی، بدون هیچ گونه اختلال و مشکل رشدی، شناختی، مغزی، جسمی، حسی و حرکتی است، این مقاله برای شما مفید است. بخوانید.
اگر فرزند شما گاهی اوقات قشقرق به راه می اندازد و کل خانواده را کلافه می کند، این مقاله برای شما هم مفید است، حتما وقت گذاشته و با دقت بخوانید.
این مقاله برای هر والدی هست که کودک زیر شش سال دارد. هر والد سالمی باید این مسائل بداند.

در این مقاله نکات مهمی ذکر شده که والدین باید این نکات مهم را در زندگی خود و کودکشان عملی کنند. این نکات نظم و دیسیپلین زندگی نوین نام دارند. این مباحث، شاه کلید طلائی مسیر رسیدن به خوشبختی، سعادت و موفقیت شما و کودک شما می باشد.

بدون اجرای این نظم نوین به هیچ عنوان نمی توان از کودک امروز، در آینده اش، توقع رشد و موفقیت عجیب و غریبی را داشت. شخصیت کودک شما تا قبل از شش سالگی شکل می گیرد.
پس تا می توانید، شخصیت او را نظم دهید و مسئولیت پذیر، خستگی ناپذیر، جستجوگر و تلاشگر پرورش دهید.
یک سبک زندگی موفق و عادات مناسب، تغذیه صحیح، اراده، انگیزه و روحیات مثبت را برایش نهادینه کنید.
همگی ما خوب میدانیم، انسانی که بیست ساله، سی ساله و چهل ساله است ، به سختی می تواند عادت ها و زیربنای شخصیتی خود را تغییر دهد…:در بزرگسالی تغییر شخصیت و طرح واره ها سخت است. بالاتر از چهل و پنجاه سال هم که دیگر تغییر دادن شخصیت و عادت ها تقریبا غیر ممکن است و اصلا فایده ای ندارد.
تازه، آن هم در صورتی که زمانی آن فرد بزرگسال، تحت شرایط خاصی، به آن حدی از آگاهی، درک و احساس نیاز برسد که متوجه شود نیاز به تغییر عادت ها و تغییر سبک زندگی یا رفتار خود را دارد.!
که اکثر انسانها یا به ان درجه از آگاهی نخواهند رسید که احساس نیاز برای تغییر و تحول کنند، یا می فهمند اما توان تغییر را ندارند.

حال که تا حدودی با این مهم آشنا شدید، معنای نیاز به یک زیربنای قوی و سالم شخصیتی مشخص می شود.
برای کسانی که نیاز به توضیح بیشتری دارند این مثال را می نویسم ولی از شما می خواهم که اول به این سوال من پاسخ دهید:
پدر و مادر عزیز، لطفا نگاهی به زندگی و روزگار خود بیندازید. آیا کمبودی را احساس نمی کنید؟ در شخصیت، رفتارها، عکس العملها، روحیه، احساسات و سبک زندگی شما همه چیز عالی و قابل قبول است؟ اگر از آنچه که الان هستید و دارید راضی هستید و احساس می کنید که همین عالی است، ضمن عرض تبریک، از شما می خواهم که دیگر ادامه این مقاله را نخوانید. چون نیاز ندارید. بنابراین وقت خود را برای خواندن این مقاله هدر نداده و به دنبال زندگی عالی خودتان بروید… شما فی الواقع نیاز به هیچ رشد و پیشرفتی ندارید چون خودتان انتهای رشد،پیشرفت، موفقیت و تعالی هستید. فقط از شما خواهش می کنم که متد و روش تربیتی پدر و مادر عزیزتان را حتما در یک دوره تخصصی به ما و سایر والدین آموزش دهید.! در واقع این رسالت بر گردن شماست که به جهانیان بیاموزید چه راهکارها و شیوه های تربیتی باعث شد شما تا این حد موفق، ثروتمند، آرام، شاد و سعادتمند باشید. جهان، به شخصی همچون شما نیاز دارد، کوتاهی نکنید و شیوه های تربیتی پدر و مادر خودتان را به ما و دیگران انتقال دهید تا ما و دیگران هم فرزندان درجه یک و موفقی همچون شما تربیت کنیم. به کودک خود نیز اجازه دهید که از خود فعلی شما طبق قانون طبیعت الگو گرفته و رشد کند و بزرگ شود. زیرا کودک شما، طبق نتایج روانشناسان و پژوهشگرانی که دهه ها و قرن های متوالی روی الگوهای شخصیتی کودکان تحقیق و پژوهش کرده اند، در آینده و در بزرگسالی خود، دقیقا شبیه به شما خواهد شد. با تمام خوب و بدها، کمبودها، ضعف ها و نقاط قوت و موفقیت هایتان… اما اگر در خودتان نیاز به تغییر می بینید و به نظر خودتان، به عنوان مثال در مبحث احساسات، گاهی دلتان می خواهد که کمی صبورتر می بودید، یا در مبحث تغدیه ، بارها نیت کرده اید که رژیم بگیرید اما موفق نشده اید. یا گاهی دلتان می خواهد می توانستید جلوی خواسته های شکم را بگیرید و غذاهای سالم تری بخورید، یا یا در مبحث ورزش کردن، گاهی دلتان می خواست که اینقدر منظم و با اراده بودید که هر روز ورزش میکردید و غیره… پس شما باید فرزندتان را انسان نظم پذیر، مسئول، با اعتماد به نفس، متفاوت، مدیر و مدبر، قدرتمند و با اراده ای پرورش دهید که ایرادات شما را نداشته و توان کنترل و مدیریت خود را داشته باشد.

برای اینکه او را در خور چنین شخصیتی عادت داده و پرورش دهیم باید خودمان نیز یک چالش را انتخاب کرده و در کنار او رشد و تغییر کنیم. بیایید واقع بین باشیم.کودک شما با یک رخوت و سستی خاص، با یک سبک غذایی ناسالم، با مقاومت ضعیف، با روحیه ضعیف، با گوشه گیری و عدم تحرک، با ساعات خواب و بیداری نامنظم در آینده زیاد قادر به تغییر و تحول و موفقیت نخواهد بود. معمولا پدران یا مادربزرگ ها، در خانواده زیاد با پرورش کودک سروکار ندارند و در طول روز زمان کمتری را با بچه می گذرانند. همین که مادر خانواده کمی برای فرزندش سخت می گیرد و می خواهد به کودک نظم بدهد، مادربزرگ یا پدر ابراز ناراحتی می کنند و می گویند: همانگونه که ما و شما بدون هیچ سیستم پرورشی خاصی رشد کرده و بزرگ شدیم ، این بچه هم
رشد می کند و بزرگ می شود. آنها اعتقاد دارند که ما که نمُردیم! مگر ما چطور شدیم؟ چرا اینقدر سخت بگیریم؟ خب این بچه هم بزرگ شده و یکی مثل ما می شود دیگر…
دقیقا همین جا باید نگاهی به سبک زندگی، عادت ها، میزان درآمد، میزان رشد و موفقیت و رضایت مادربزرگ یا پدر کودک نسبت به زندگی شان بیاندازیم. چرا آینده او باید مثل ما باشد؟ چرا برای او بهترین ها را نخواهیم؟
چرا سلامتی، رشد، تعالی،شکوفایی، ثروت، احترام و مدیریت و موفقیت را برایش انتخاب نکنیم؟
یعنی اینقدر از خودمان احساس رضایت می کنیم که قصد داریم شخصی دیگر را مثل خودمان پرورش داده و راهی جهان فردا کنیم؟ نگویید… شما هر چقدر هم که موفق، سالم، توانمند، مقتدر، سعادتمند و شاد هستید، فرزندتان باید از شما سعادتمندتر باشد. او لایق سلامتی، لایق بهترین درجات در زندگی و لایق بهترین ها است.


همراهان و عزیزانم: برای کودکان سخت نگیرید، اینقدر به آن ها نگویید این برایت بد است نخور، ان برایت خوب است، به زور بخور… سبک زندگی، رفتار و تغذیه خود را که عوض کنید، کودک شما خود به خود انتخابهایش تغییر خواهند کرد. همین…

اگر نمی خواهید برایش بستنی بخرید، چرا هر شب از خیابانی رد می شوید که یک بستنی فروشی بزرگ آنجاست؟
اگر نمی خواهید حرف بد یاد بگیرد، چرا با خانواده دائی بزرگه که فرزندشان حرف بد میزند رفت و آمد دارید؟
اگر نمی خواهید پرخاشگری کند چرا نوشابه جلوی او روی سفره می گذارید؟
اگر نمی خواهید وقتش را با به دست گرفتن تبلت و بازی کامپیوتری بگذراند، چرا می خرید؟ چرا سر خودتان مدام در گوشی موبایل است؟ این بچه چه گناهی دارد؟
شما اول باید خودتان را تغییر دهید و درست کنید، تا این بچه درست پرورش یابد و آینده و موفقیتش تضمین شود.اگر در جوانی بیماری تیروئید و دیابت و سندروم متابولیک بگیرد مقصر شما هستید که سبک سالم غذا خوردن را در کودکی برایش نهادینه نکرده بودید…
با ما همراه باشید تا گام به گام در مسیر سفر سلامتی، معنویت و آگاهی، با تغذیه صحیح، سبد غذایی سالم و مفید برای رشد فیزیکی و مغزی و احساسی کودک و از طریق راهکارهای هولوستیک یا کل نگر در پرورش یک کودک سالم و موفق، به مقصد سلامت و خوشبختی همسفر شویم.

دیدگاهتان را بنویسید