ارتباط مستقیم خوراکی و تنقلات دیشب با رفتارهای امروز کودک

“یک کشف علمی مهم و سرنوشت ساز برای فرزند شما”

لزوم انتخاب یک سبد غذایی سالم و تغذیه صحیح برای همه کودکان

به خصوص کودکانی با اختلالات بیش فعالی و اوتیسم:

اگر حتی کودک شما یک کودک معمولی، بدون هیچ گونه اختلال و مشکل رشدی، شناختی، مغزی، جسمی، حسی و حرکتی است، این مقاله برای شما مفید است بخوانید.


اگر فرزند شما گاهی اوقات قشقرق به راه می اندازد و کل خانواده را کلافه می کند، این مقاله برای شما مفیدتر است، حتما وقت گذاشته و با دقت بخوانید.

اگر فرزندتان تشخیص گرفته و در طیف است، این مقاله را آنقدر بخوانید که تکنیک های غذایی و راهکارهای تغییر سیستم تغذیه تک بعدی فرزندتان را حفظ شده و بلااستثنا به هر سختی که شده با صبوری اقتدار و مداومت اجرا کنید.

شما بچه دار شده و در قبال پرورش، تعلیم و تامین سلامت روح و جسم او مسئولید. این را بدانید که همیشه نباید در مقابل خواسته هایش کوتاه بیایید چون او امروز احساس شما را بازیچه خواسته های خود قرار خواهد داد و فردا و فرداهایی که در فضای خارج از خانه خواسته هایش برآورده نشده و برخوردهای دیگری از جامعه و دوستان، اطرافیان، همکلاسی، معلمان یا همکارانش ببیند، بلاشک دچار اختلال و کمبود خواهد شد… گاهی محبت و کمک پدر و مادرها، مادربزرگ ها و پدربزرگ ها، از سر دلسوزی و دوست داشتن، می شود سم روانی برای کودک…

وقتی تصمیم به فرزندآوری می گیریم، فقط این نکته که دلم میخواهد فرزندم را در آغوش گرفته و ببوسم و نوازش کنم ملاک نیست… باید موارد بسیاری را در خود و همسرمان بررسی کنیم، سبک و سنگین کنیم و ببینیم که آیا اصولا به غیر از علاقه به تولید مثل ، صلاحیت پدر و مادر شدن را داریم یا نه.!

باید صبور بود. باید آگاه بود و دید باز داشت. اقتدار ، مقاومت و مداومت داشت… اگر می خواهید فرزندتان در آینده وضع زندگی تحصیلی، شغلی، ارتباطی سالمی داشته باشد ، آگاهی خود را بالا ببرید و فقط تا شش سال اول زندگی او یک برنامه تربیتی مکتوب و مشخص داشته باشید.

منظور از آگاهی ، تحصیلات دانشگاهی نیست! چون بسیاری از والدین دکترای حرفه ای و تخصصی داشته و پزشک و تحصیل کرده هستند اما جزئی ترین موارد را در مورد تربیت فرزند نمی دانند… می توانید در جامعه پزشکان معروف و موفقی را ببینید که فرزندان ناموفقی با زندگی های به هم ریخته دارند. فرزندان افراد تحصیل کرده و ثروتمندی که توان تامین مالی هزینه های زندگی خود را ندارند و از طرفی در زندگی عشقی و عاطفی و خانوادگی خود دچار مشکلات بسیار هستند… همه این ها یعنی عدم توان مدیریت…

و ریشه این ناتوانی ها در شش سال اول زندگیست. چقدر آزاد گذاشته شده و چقدر برایش سختگیری و امر و نهی در کار بوده است!


این مقاله برای هر والدی هست که کودک زیر شش سال دارد. هر والد سالم، دلسوز و آگاه، باید این مسائل را بداند.

.

با نسل فردا این کار را نکنیم.! آن ها به جای تن پروری، زندگی فست فودی و نامنظم، می توانند برای خود، اطرافیان، جهان و جامعه مفید باشند.

.

دنیای امروز متاسفانه با وجود همه جنبه های مثبت عصر نوین، تکنولوژی ها و فناوری های مدرن، تبدیل به دنیای عجله، سرعت و عدم تمرکز شده است! دنیای برخوردها و رفتارهای تکانشی و برون فکنی های ناگهانی… دنیای پر از فکر و دغدغه! دنیای غذاهای فست فود، قهوه های فوری، نوشابه های کوکاکولا و ساندویچ میکرهایی که باید تند و سریع بخوریم تا به قول معروف فقط شکممان پُر شود. در دنیای این روزهای ما فقط مزه غذا، چرب و خوش نمک بودن آن برایمان اهمیت دارد…

در این مقاله نکاتی را در مورد بایدها و نبایدهای تغذیه کودکان برای شما عزیزان و مهربانان می نویسم فراموش نکنید که این نکات را برای کودکانی که هیچگونه مشکل و اختلالی ندارند نیز می توان انجام داده و فواید معجزه آسای آن را مشاهده کنید.

در این مقاله نکات مهمی ذکر شده که والدین باید این نکات مهم را در زندگی خود و کودکشان عملی کنند. این نکات نظم و دیسیپلین زندگی نوین نام دارند.
این مباحث، شاه کلید طلائی مسیر رسیدن به خوشبختی، سعادت، سلامت و موفقیت شما و کودک شما میباشد…
بدون اجرای این نظم و دیسیپلین، به هیچ عنوان نمی توان از کودک امروز، در آینده اش، توقع رشد و موفقیت عجیب و غریبی را داشت.
بارها و بارها گفته اند و گفته ایم که شخصیت هر انسان ، تا قبل از شش سالگی شکل می گیرد.
پس از این مسئله مهم به نفع خود و فرزندتان استفاده کنید، با این آگاهی، تا می توانید، شخصیت کودکتان را نظم دهید و مسئولیت پذیر، خستگی ناپذیر، جستجوگر ، تلاشگر و مهمتر از همه سالم (از نظر جسمی و روانی) پرورش دهید.
یک سبک زندگی موفق و عادات مناسب، تغذیه صحیح، اراده، انگیزه و روحیات مثبت را برایش نهادینه کنید.
همگی ما خوب میدانیم، انسانی که بیست ساله، سی ساله و چهل ساله است ، به سختی می تواند عادت ها و زیربنای شخصیت خود را تغییر دهد…

در بزرگسالی تغییر شخصیت و طرحواره ها سخت است. بالاتر از چهل و پنجاه سال هم که دیگر تغییر دادن شخصیت و عادت ها تقریبا غیر ممکن است و اصلا فایده ای ندارد.
تازه، آن هم در صورتی که زمانی آن فرد بزرگسال، تحت شرایط خاصی، به آن حدی از آگاهی، درک و احساس نیاز برسد که متوجه شود نیاز به تغییر عادت ها و تغییر سبک زندگی یا رفتار خود را دارد.!
که اکثر انسانها یا به آن درجه از آگاهی نخواهند رسید که احساس نیاز برای تغییر و تحول کنند، یا می فهمند اما توان تغییر را ندارند.


حال که تا حدودی با این مهم آشنا شدید، معنای نیاز به یک زیربنای قوی و سالم شخصیتی مشخص میشود.
برای کسانی که نیاز به توضیح بیشتری دارند یک مثال را می نویسم. ولی قبل از آن از شما می خواهم که اول به این سوال من پاسخ دهید:
پدر و مادر عزیز، لطفا نگاهی به زندگی و روزگار خود بیندازید. آیا کمبودی را احساس نمی کنید؟ در شخصیت، رفتارها، عکس العملها، روحیه، احساسات و سبک زندگی شما همه چیز عالی و قابل قبول است؟ اگر از آنچه که الان هستید و دارید، راضی هستید و احساس می کنید که همین عالی است، ضمن عرض تبریک، از شما می خواهم که دیگر ادامه این مقاله را نخوانید. چون نیاز ندارید. بنابراین وقت خود را برای خواندن این مقاله هدر نداده و به دنبال زندگی عالی خودتان بروید… شما فی الواقع نیاز به هیچ رشد و پیشرفتی ندارید چون خودتان انتهای رشد، پیشرفت، موفقیت و تعالی هستید.
فقط از شما خواهش می کنم که متد و روش تربیتی پدر و مادر عزیزتان را حتما در یک دوره تخصصی به ما و سایر والدین آموزش دهید.! در واقع این رسالت بر گردن شماست که به جهانیان بیاموزید چه راهکارها و شیوه های تربیتی باعث شد شما تا این حد موفق، ثروتمند، ارام، شاد و سعادتمند باشید.
جهان، به شخصی همچون شما نیاز دارد، کوتاهی نکنید و شیوه های تربیتی پدر و مادر خودتان را به ما و دیگران انتقال دهید تا ما و دیگران هم فرزندان درجه یک و موفقی همچون شما تربیت کنیم.


به کودک خود نیز اجازه دهید که از خود فعلی شما طبق قانون طبیعت الگو گرفته و رشد کند و بزرگ شود.
زیرا کودک شما، طبق نتایج روانپزشکان و پژوهشگرانی که دهه ها و قرن های متوالی روی الگوهای شخصیتی کودکان تحقیق و پژوهش کرده اند، در آینده و در بزرگسالی خود، دقیقا شبیه به شما خواهد شد.
با تمام خوب و بدها، کمبودها، ضعف ها و نقاط قوت و موفقیت هایتان…


اما اگر در خودتان نیاز به تغییر می بینید و به عنوان مثال در مبحث احساسات، گاهی دلتان می خواهد که کمی صبورتر می بودید، یا در مبحث تغذیه ، بارها نیت کرده اید که رژیم بگیرید اما موفق نشده اید، یا گاهی دلتان می خواهد می توانستید جلوی خواسته های شکم را بگیرید و غذاهای سالم تری بخورید، یا در مبحث ورزش کردن، گاهی دلتان می خواست که اینقدر منظم و با اراده بودید که هر روز ورزش میکردید و غیره… پس شما باید فرزندتان را انسان نظم پذیر، مسئول، با اعتماد به نفس، متفاوت، مدیر و مدبر، قدرتمند و با اراده پرورش دهید که ایرادات شما را نداشته و توان کنترل و مدیریت خود را داشته باشد.

برای اینکه او را در خور چنین شخصیتی عادت داده و پرورش دهیم باید خودمان نیز چالش مسئولیت پذیری را انتخاب کرده و در کنار او رشد و تغییر کنیم.
بیایید واقع بین باشیم.
کودک شما با یک رخوت و سستی خاص، با یک سبک غذایی ناسالم، با مقاومت ضعیف، با روحیه ضعیف، با گوشه گیری و عدم تحرک، با ساعات خواب و بیداری نامنظم ، با هیجانات کنترل نشده، در آینده زیاد قادر به تغییر و تحول و موفقیت نخواهد بود.

مهم و تقریبا همگانی: در همه خانواده ها یک نفر وجود دارد که معتقد است بچه بدون همه بایدها و نبایدهای مشاوران و روانشناسان ، به راحتی بزرگ میشود و می رود دنبال کار و زندگی خودش! مثل ما که بزرگ شدیم. مثل شما… چرا اینقدر او را تحت فشار می گذارید؟! حتما در خانواده شما هم چنین افرادی با این طرز فکر سراسر بی خیالی و راحت طلبانه و به نوعی قرون وسطایی هستند.
معمولا برخی پدران یا مادربزرگ ها، در خانواده زیاد با پرورش کودک سروکار ندارند و در طول روز زمان کمتری را با بچه می گذرانند. برای همین حوصله جیغ و فریاد و گریه های کودک را ندارند. می گویند وقتی من هستم هر چی میخواد بهش بده و جلوی من دعواش نکن. من نه حوصله این جر و بحث ها رو دارم و نه دل دیدن گریه های این بچه رو… !

و کار از همین جا خراب میشود! همین که مادر خانواده کمی برای فرزندش سخت می گیرد و می خواهد به کودک نظم بدهد، مادربزرگ یا پدر ابراز ناراحتی می کنند و می گویند: همانگونه که ما و شما بدون هیچ سیستم پرورشی خاصی رشد کرده و بزرگ شدیم ، این بچه هم رشد میکند و بزرگ می شود. آنها اعتقاد دارند که ما که نمُردیم! مگر ما چطور شدیم؟ چرا اینقدر سخت بگیریم؟ خب این بچه هم بزرگ شده و یکی مثل ما میشود دیگر…
دقیقا همین جا باید نگاهی به سبک زندگی، عادت ها، میزان درآمد، میزان رشد و موفقیت ، سطح انعطاف پذیری و اضطراب یا و رضایتمندی مادربزرگ یا پدر کودک نسبت به زندگی شان بیاندازیم.
چرا آینده او باید مثل ما باشد؟ چرا برای او بهترین ها را نخواهیم؟
چرا سلامتی، رشد، تعالی،شکوفایی، ثروت، احترام و مدیریت و موفقیت را برایش انتخاب نکنیم؟
یعنی اینقدر از خودمان احساس رضایت می کنیم که قصد داریم شخصی دیگر را مثل خودمان پرورش داده و راهی جهان فردا کنیم؟


همراهان و عزیزان: اصلا نیازی نیست که برای کودکان سخت بگیرید و آن ها را تحت فشار بگذارید، اینقدر به آن ها نگویید این برایت بد است نخور، آن برایت خوب است، به زور بخور…
فقط کافی است که شما به عنوان والد و والدین، به عنوان یک زن و شوهر، برای خود و زندگی خود اصول و قواعدی داشته باشید. کافیست که خودتان سبک زندگی، رفتار و تغذیه خود را که عوض کنید، کودک شما خود به خود انتخابهایش تغییر خواهند کرد. همین… این اصول را در یک جلسه با یکدیگر به اشتراک گذاشته و مطرح کنید تا به تفاهم برسید. روی کاغذ و در دفترچه یادداشت و سررسید ثبت کنید. در یک جلسه دیگر هم به پدر و مادر خود و پدر و مادر همسرتان بگویید. برایشان بنویسید تا یادشان بماند. اگر فراموش کردند بارها و بارها آنقدر با آرامش و تاکید به آن ها بگویید تا این اصول و قواعد برای کل خانواده نهادینه شود.

به عنوان مثال اینکه اگر کودک خواسته عجیب غریبی داشت که به نفعش نبود و با گریه و فریاد زدن آن را از ما درخواست کرد هیچکدام حق نداریم و نباید به او جواب مثبت بدهیم. نباید به فریاد و بدرفتاری و گریه توجه کنیم. زیرا این کار توجه منفی است و او یاد می گیرد که با قشقرق و جیغ و گریه می تواند به خواسته های نامعقول خود برسد.
و خودتان هم رعایت کنید که اگر نمی خواهید برایش بستنی بخرید، هر شب از خیابانی که یک بستنی فروشی بزرگ انجاست عبور نکنید. اگر نمی خواهید صبح ها به جای صبحانه بستنی بخورد فریزر را پر از بستنی نکنید.
اگر نمی خواهید حرف بد یا رفتارهای بی ادبانه و نادرست یاد بگیرد، با خانواده دائی بزرگه که فرزندشان حرف بد میزند رفت و امد نکنید.
اگر نمیخواهید پرخاشگری کند، یا دچار کمبود توجه و تمرکز شود، نوشابه گازدار را جلوی او روی سفره نگذارید.
اگر نمی خواهید وقتش را با به دست گرفتن تبلت و بازی کامپیوتری بگذراند، خودتان هم مدام در گوشی موبایل مشغول نباشید. بلافاصله وقتی حوصله اش سر رفت تبلت و موبایل به دستش ندهید. انتخاب های جذاب دیگری هم برای سرگرم شدن کودکتان هست. فقط مثل تبلت و موبایل راحت و دم دستی و سبک نیستند، توی یک کیف جا نمی شوند و تهیه و تدارکشان نیاز به صرف زمان و حوصله از سمت شما دارد.
این بچه چه گناهی دارد اگر شما حال و حوصله تهیه آن ابزار و وسایل غنی را برایش ندارید و تا غر زدن هایش شروع می شوند گوشی موبایل را به دستش می دهید؟


شما اول باید خودتان را تغییر دهید و صبورتر، انعطاف پذیر، سالم تر، مسئول تر و مقتدرتر شوید ، تا این بچه درست پرورش یابد و آینده و موفقیتش تضمین شود.

اگر در جوانی بیماری تیروئید و دیابت و سندروم متابولیک بگیرد مقصر شما هستید که سبک سالم غذا خوردن را در کودکی برایش نهادینه نکرده بودید…
با ما همراه باشید تا گام به گام در مسیر سفر سلامتی، معنویت و آگاهی همسفر شویم. با تغذیه صحیح، سبد غذایی سالم و مفید برای رشد فیزیکی و مغزی و احساسی کودک و از طریق راهکارهای هولوستیک یا کل نگر در پرورش یک کودک سالم و موفق، به مقصد سلامت و خوشبختی …

چند پیشنهاد جالب و کارساز :

اگر کودک شما غذاها و خوراکی های خاص و مفیدی را نمی خورد می توانید آن ها را با یک غذای دیگر تلفیق و ترکیب کنید که متوجه نشود.

می توانید سبزیجات و میوه جات و مغزها را تبدیل به اسموتی کرده و با شیر نارگیل و مقداری بستنی و موز و پودر کاکائو، تبدیل به میلک شیک خوشمزه کنید.

اگر غذای خاص و مفیدی را دوست ندارد آن را برایش تزئین کنید تا خوشگل و جذاب شود.

کودک را در صورت امکان در فرایند خرید و پخت و آماده سازی غذا مشارکت دهید تا تحریک شود که دسترنج خود را با اشتیاق امتحان کرده و با رغبت بخورد. با این کار هم به او اعتماد به نفس و اعتبار داده اید، هم غیرمستقیم گفته اید که مهم و مفید است، هم برایش وقت و ارزش گذاشته اید و یک کار گروهی انجام داده اید و هم یک مهارت را از شما آموخته است. بماند که انگشتان و ماهیچه های ظریف و درشت و نیمکره های مغزی او نیز در این فعالیت بسیار تقویت خواهد شد.

اجازه دهید که در هر وعده روی سفره شما یک غذا باشد و او فقط یک انتخاب داشته باشد و آن انتخاب ترجیحا همان غذای سالمی باشد که شما انتخاب کرده اید.

اگر کودک غذای شما را نمی خورد به او قول و وعده یک اسنک خوشمزه یک ساعت بعد از غذا را بدهید. اگر باز هم قبول نکرد، بگذارید کاملا گرسنه شود. آنقدر که خودش بیاید و به شما بگوید که به او چیزی برای خوردن بدهید… معمولا کودکان زمانی که دیگر واقعا گرسنه هستند هر غذایی را با میل و رغبت می خورند. حتی اگر اختلال اتیسم داشته باشند و بخاطر اختلالات حسی نتوانند بسیاری از غذاها را در دهان بگذارند حداقل کم کم غذای شما را امتحان کرده و میفهمند که زیاد هم آنطور که فکر می کردند بد و آزاردهنده و غیرقابل تحمل نیست!

پس از اینکه فرزندتان یک روز کامل چیزی نخورد نترسید. اتفاقی در آن روز برایش نخواهد افتاد. اگر سبک تغذیه، سلامت و عادات رفتاری او برایتان مهم است، این مسئله را تحمل کنید. اگر گریه کرد و برای رسیدن به خواسته اش قشقرق به راه انداخت صبور باشید. تحمل کنید. تسلیم خواسته او نشوید. مطمئن باشید که اگر بی توجهی و اقتدار شما را ببیند بعد از مدتی لجبازی او از بین خواهد رفت.

متاسفانه والدین در ایران و بخصوص در شهرستان های کوچکتر، به دلیل عدم وجود متخصصان مجرب و باتجربه و آگاه، یا به دلیل بی حوصلگی خود والد جهت پیگیری پروسه درمان توسط کلینیک ها و متخصصان، با آزمون و خطاهای شخصی پیش میرن و وقتی کودک به یه سن مشخصی رسید که دیگه تغییر دادن عادتهاش حسابی سخت میشه و مقاومت هاش آزار دهنده میشه، والدین میفهمن راه رو اشتباه رفته بودن.

در کشورهای پیشرفته والدین بعد از اینکه متوجه میشن فرزندشون اختلال خوردن داره، با مراجعه به یه مرکز درمانی خوب، با تیمی از متخصصان مجرب، روان درمانگران کودک و والد، متخصص تغذیه و رفتاردرمانی مواجه میشن. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT

درمان شناختی رفتاری که افکار و عادت های منفی را خنثی کرده و افکار و عادت های مثبت را جایگزین می کند. CBT

رفتاردرمانی دیالکتیکی DBT که بر تنظیم هیجانات و حواس بالا بردن تحمل و صبوری تاکید دارد.

.

تمام بیماری ها، از روده آغاز می شوند!
بقراط حکیم – ۴۶۰ قبل از میلاد

در مغز ما قسمتی به اسم لیمبیک سیستم و آمیگدال وجود دارد که مسئول احساسات و کنترل هیجانات ما و همچنین تفکر و تمرکز هستند. سلول های مغز برای عملکرد صحیح به مواد مغذی و رژیم غذایی سالم و مفید نیاز دارند. ویتامین ها و مواد معدنی به آرامش سیستم عصبی مغز کمک می کنند. و عدم رعایت آن می تواند عملکرد این سیستم را به هم ریخته و نوسانات خلق و خو ، سطح انرژی و تحریک پذیری و عدم تمرکز شدیدی را به همراه داشته باشد.

ما از سال ۲۰۱۵ به بعد، سالهاست که تحقیقات و پژوهش های بسیار زیادی را در مورد تغذیه کودکان جهت کنترل اختلالات و هیجانات انجام داده ایم و این تحقیقات همچنان ادامه دارند.
نه تنها روی کودکان مبتلا به اختلالات مختلف، بلکه روی ارتباط بین تغذیه و رفتارها، تمرکز و واکنش های کودکان عادی و حتی تغذیه، سبک زندگی و محیط زیست، در دوران بارداری مادرانی که کودک اوتیستیک دارند.

در مورد طیف اتیسم یا بیش فعالی ، گرچه تا به حال هنوز نتوانسته ایم آن را به صورت کامل درمان کرده یا دلیل ابتلا به آن را به غیر از تاثیر عوامل سمی در محیط و برخی مواد غذایی، یا تاثیر احساسات مادر در بارداری، تاثیر بیماری های مادر و داروهای مصرفی او، یا حتی نارس بودن کودک در هنگام زایمان پیدا کنیم، اما تا حد بالایی امکان بهبود و جلوگیری از افزایش خطرات و علائم آن را در دست داریم.
همینطور در پژوهش های ما به صورت واضح مشخص شده که سن دریافت کننده رژیم غذایی بسیار موثر است چرا که هر چه سن دریافت کننده رژیم کمتر باشد، رژیم می تواند به دلیل پلاستیسیته مغز و عوامل موثر در رشد مغزی در این سنین اثر بخشی بیشتری داشته باشد.
در واقع بخاطر بالا رفتن آمار عجیب این اختلال در سالهای اخیر، اکثر پزشکان، موسسات تحقیقاتی و سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان بهداشت جهانی به فکر دلایل، علت ها و عوامل مختلف این اختلالات و راه های پیشگیری و درمان آن هستند.
به ویژه از زمانی که به مسمومیت های متفاوت والدین به ویژه مادر ، قبل از بارداری و در هنگام بارداری مشکوک شدیم.
مسمومیت از طریق آب، هوا و غذا و همچنین کودکهای شیمیایی که تاثیر خود را روی مواد غذایی گذاشته اند.
این کودها را اکثر کشورها ممنوع اعلام کرده اند اما اگر همچنان این بی توجهی در صنایع غذایی، مواد شیمیایی و کودهای کشاورزی ادامه داشته باشد متاسفانه تا چند سال آینده، نیمی از کودکان بیش فعال یا اوتیستیک خواهند بود!


در این مقاله، برای رژیم غذایی این کودکان دستورالعمل های دقیق تری را در اختیار شما والدین عزیز قرار می دهم. زیرا نوع تغذیه ارتباط مستقیمی با بروز علائم در این طیف دارد.

در واقع کاهش علائم و مدیریت و بهبود اوتیسم و بیش فعالی، با رژیم غذایی آغاز می شود. والدینی که کودک بیش فعال یا اوتیستیک دارند، باید در وهله اول سبد غذایی خانواده را تغییر دهند. در غیر این صورت کودک ، همچنان علائم کمبود توجه و تمرکز را نشان داده ، پاره ای مواقع در حباب خود خواهد بود و گهگاه نیز احساسات و عکس العملهای بسیار تکانشی و رفتارهای سریع و بدون فکر دارد.


انتخاب مواد غذایی برای افزودن به سبد غذایی و یا حذف از رژیم غذایی اولین قدم در جهت بهبود سلامت و رفاه کودکان اوتیسم و حتی کودکان سالم و بدون اختلال است.

بنابراین حتی اگر فرزندتان در طیف اتیسم و بیش فعالی نیست، این مقاله را تا انتها بخوانید.


برخی از مواد غذایی (به ویژه مواد قندی و شکرها، گلوتن و کازئین) برای کودک مبتلا به اوتیسم مشکل ساز شناخته شده اند و باید از آنها به شدت اجتناب کرد. در حالی که برعکس، برخی دیگر از مواد غذایی، غنی از مواد مغذی و برای سلامتی و مدیریت رفتاری این کودکان مفید و موثر بوده و بالطبع باید به رژیم غذایی افزوده شود.

توجه به این عوامل برای کمک به تعادل بیوشیمی مغز و بدن، تاثیر در بهبودی سیستماتیک و تسکین علائم اوتیسم می باشد.

بدن انسان مواد غذایی را از طریق روده جذب می کند. جایی که مولکول های کوچک مواد تغذیه شده، از لایه مخاطی روده عبور کرده و وارد جریان خون می گردند. برخی افراد دارای نشتی روده هستند! به این معنی که روده آنها مواد و مولکول های بیشتری را از خود عبور می دهد و اینها مولکول هایی اند که نباید وارد جریان خون شوند. رژیم غذایی فاقد گلوتن و کازئین مبتنی براین تئوری است. موادی که از تجزیه ناقص غذاهای حاوی گلوتین و کازئین تشکیل شده اند ممکن است به دلیل افزایش نفوذپذیری دیواره روده وارد جریان خون گردند و آنجا به مغز رفته و در عملکرد مغز و سیستم عصبی اختلال هایی را ایجاد کنند. فرضیه خلاصه این است که این مشکلات روده ای که درصد قابل توجهی از افراد دارای اوتیسم آن را تجربه می کنند به طور خاص منجر به تفاوت هایی در رشد مغز آنها در فرایند رشد می گردد و با استفاده از رژیم غذایی می توان این مشکلات روده ای را کاهش داد.

ما معتقدیم که باید در کلینیک های روانشناسی، مشاوران ما دقیقا مثل مشاوران کشورهای اروپایی و امریکایی، به والدین و بیماران و مراجعه کنندگانی با این طیف اختلالات خاص که تعدادشان هم متاسفانه روز به روز بیشتر می شود، آموزش این رژیم غذایی بخصوص را بدهند. حداقل از طریق فضای مجازی اطلاعات درستی را در دست داشته و به بیماران داده شود.
همکاران ما در حوزه کارشناسی تغذیه و متخصصان تغذیه باید پاسخگوی سوالات این والدین باشند و در غیر این صورت سوء تغذیه آنها در بزرگسالی باعث به وجود آمدن انواع بیماری ها در این طیف کودکان خواهد بود.

در کشورهای اروپایی و امریکایی روی تمامی محصولات خوراکی و حتی در منوی رستوران ها گلوتن فری بودن آن ها نوشته شده اما در کشور ما متاسفانه هنوز کارخانجات مواد غذایی برای نوشتن این ماده کاری نکرده اند.

بله، در کشورهای پیشرفته جهان، بلافاصله بعد از به دنیا آمدن کودک و در همان سالهای اول تولد، بیش فعالی یا اوتیسم شناسایی شده و تشخیص داده می شود. زیرا وقت طلاست! بهترین فرصت یا در واقع زمان طلایی برای مدیریت و بهبود این اختلال تا قبل از شش سالگی است.
والدین بلافاصله پس از تشخیص این اختلالات، ابتدا گلوتن و کازئین را از رژیم غذایی خود و فرزندشان حذف می کنند تا در سنین بالا این حذف خوراکی ها برای کودک سخت نباشد.
این نوع خوراکی ها در کشورهای پیشرفته رژیم (GFCF) نام دارد.

بدون گلوتن و بدون کازئین

در آن کشورها جایگزین های زیادی در سوپرمارکت ها وجود دارد که اغلب در کشورهایی مثل ایران متاسفانه حتی نمی دانند چیست!
بنابراین خود والد باید دست به کار شده و این جایگزین ها را شناخته و به سبد غذایی اضافه کند.
شاید به نظر برسد که برای این قشر، این خانواده ها و این کودکان، رعایت این رژیم غذایی و نخوردن خیلی از مواد و خوراکی ها سخت است. به جهت اینکه از نان ها و بسیاری از مواد غذایی مثل شیرینی، بستنی، آب میوه های صنعتی، نوشابه، بیسکویت، شکلات، پفک، چیپس، پاستیل و ژله، ماکارونی، انواع سس ها، کنسروها، فست فودها و بسیاری از مواد غذایی محروم می شوند.

اما از دیدگاه یک پزشک متخصص تغذیه و طبیعی درمان ، حذف این مواد از سبد غذای خانواده، نه تنها بد نیست، بلکه می تواند عالی باشد.
اگر به جنبه مثبت این قضیه نگاه کنید متوجه می شوید که این کودکان با یک عادت صحیح غذایی پرورش یافته و مطمئنا به همین دلیل در بزرگسالی بدن سالم تر و سلامت بهتری از نظر فیزیکی و مغزی خواهند داشت….
چون تمام موادی که یک کودک بیش فعال یا اوتیسم، نباید بخورند، دقیقا همان چیزهایی است که به تمام غذاهای مضر و خوراکی های ناسالم معروف هستند.
پس چه بهتر که آنها را از سبد غذایی خود حذف کنید.

اولین چیزی که باید از یخچال خانه حذف گردد شیر است.
شیر یک نوشیدنی کازئین دار است.
وقتی در مورد مضرات شیرهای هموژه لیزه و پاستوریزه و شیرهای امروزی را بدانید، اگر تا به حال به نوشیدن آن عادت داشته و از علاقمندان شیر بوده اید، با فهمیدن آن حقایق دیگر حتی به سمت شیر هم نخواهید رفت.
بله، شیرهایی که امروزه تولید میشود، نه تنها هیچگونه ارزش غذایی نداشته بلکه مضر نیز هستند. گاوهای این عصر، در دام پروری های صنعتی به دنیا آمده رشد کرده و می میرند. آن ها هرگز غذای مفید و سالم چمنزارهای قدیمی را نمی خورند و روی بدن آن ها و روی غذای مصرفی آن ها تزریقات و فعل و انفعالات فراوان صورت می گیرد. سپس شیر استخراج شده در فرایند استریلیزه و هموژهلیزه تمام خاصیت خود را از دست خواهد داد!
فعلا و عجالتا شیر گاو و هر نوع شیر و لبنیات را از غذای خود حذف کنید زیرا کازئین در لبنیات حیوانی وجود دارد و معده و متعاقبا مغز را دچار مسمومیت های گذرا کرده و هیچگونه منبعی برای تامین کلسیم نیست.

همچنین گلوتن که نوعی پروتئین بوده و در گندم و سایر غلات وجود دارد را نیز از سیستم تغذیه حذف کنید. جو ، گندم و بلغور

موارد زیر را مطالعه کرده و انواع خوراکی های مفید و یا مضر را بررسی کنید اما این نکته را مد نظر قرار دهید که اگر سن کودک شما کمی بالاتر رفته و به این مواد و خوراکی ها علاقمند است، نباید به صورت ناگهانی حذفشان کنید بلکه سعی کنید که این کار را به مرور و با جایگزین های مناسب برای او انجام دهید.

مواد غذایی جایگزین شیر:

شیر نارگیل، شیر بادام، شیر بادام زمینی، شیر برنج و انواع شیرهای گیاهی یا خانگی که در سایت های اینترنتی می توانید دستور تهیه و رسپی خانگی آنها را مطالعه کنید.

منابع کلسیم به غیر از شیر :

تمامی سبزیجات و میوه جاتی که در زمین رشد می کنند از جمله هویج، چغندر، شلغم و غیره
به غیر از این، کلسیم شامل سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند و کلم بروکلی، اسفناج، دانه ی چیا، دانه ی کتان، بادام و دانه های کنجد می شود.

همچنین لوبیا سفید منبعی عالی از کلسیم و آهن است…

انجیر خشک: ۸ عدد انجیر خشک کامل ۱۰۷ میلی گرم کلسیم دارد. این میوه ی خشک سرشار از
آنتی اکسیدان، فیبر و کلسیم است.

دو فنجان کلم خرد شده و خام حاوی ۱۸۸ میلی گرم کلسیم است. این سوپر غذا سرشار از کلسیم و
آنتی اکسیدان است.

لوبیا چشم بلبلی:
یک دوم فنجان لوبیا چشم بلبلی پخته حاوی ۱۸۵ میلی گرم کلسیم است. اما خواص این لوبیا به
همین جا ختم نمی شود، لوبیا چشم بلبلی سرشار از کلسیم، پتاسیم، فولات و دیگر مواد مغذی است.

یک چهارم فنجان بادام (حدود ۲۰ عدد ) ۷۲ میلی گرم کلسیم دارد. می توانید با یک مشت بادام
کلسیم جذب کنید. بادام ها علاوه بر کلسیم بمب دیگر مواد مغذی نیز هستند و خواص فوق العاده ای
دارد پتاسیم و ویتامین E و آهن از این موارد هستند.

یک فنجان برگ شلغم پخته ۱۹۷ میلی گرم کلسیم دارد. این برگهای سبز روی شلغم رشد می کنند و
سرشار از کلسیم، آنتی اکسیدان، و فولات هستند که به خلق و خو نیز کمک می کنند.

در یک قاشق از این دانه ها حدود ۸۸ میلی گرم کلسیم نهفته است.

مابقی غذاهای مفید برای کودکان بیش فعال و اوتیستیک:

روغن نارگیل ، روغن کنجد ، روغن زیتون ، گی یا روغن خانگی (تهیه شده از کره اما بدون کازئین)
شیر برنج ، شیر خشکبار ، شیر نارگیل ، دانه های کینوا ، ارزن ، آرد برنج ، آرد نخود، آردهای مغز و دانه ، آرد لوبیا ، آرد ذرت (فقط ارگانیک) سرکه برنج ، سرکه سیب ، سرکه شراب قرمز و سفید ، سرکه بالزامیک (در رستوران ها مراقب باشید ، مارک های ارزان سرکه که از رنگ یا طعم دهنده استفاده می کنند ممکن است حاوی گلوتن باشند.) سبزیجات بخارپز یا آب پز شده با روغن نارگیل سبزیجات، سالاد، انواع بذرها، تخم ها، آجیل ها

یک بار دیگر تاکید می کنم که اگر سن کودک شما بالای ۳ تا ۴ سال است، و اگر به این خوراکی ها عادت داشته و دوست دارد، پس این رژیم را به آرامی برایش اجرا کنید و به ناگهان مواد غذایی دارای گلوتن و کازئین را حذف نکنید.

ادامه این مقاله:

ارتباط بین معده و مغز : نوع غذا، بر رفتار تاثیر می گذارد!

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن WhatsApp-Image-2021-04-29-at-20.20.39.jpeg است

پیش از خواندن مابقی مقاله، باید این‌ نکته را در نظر داشته باشیم که هر نوع شیطنت، بازیگوشی ، فعالیت و سر به هوایی را به‌ حساب بیش‌ فعالی و یا اوتیسم نگذاریم، سریع به کودک برچسب اختلال نزنیم و به او داروهایی همچون ریتالین و آریپیپرازول و فوکالین ندهیم.

تا چندی پیش یک کودک حتما باید به سن مشخصی می رسید و زیر نظر متخصص، باید مدت ها تحت بررسی روانپزشک حاذق و باتجربه ای در این حوزه میبود تا بتوان اختلالات رشدی-عصبی را تائید کرد.

اما خوشبختانه با رشد آگاهی و علم و شناخت متخصصان و بدبختانه و متاسفانه بخاطر بالارفتن آمار این اختلالات و تجربه متخصصان در این حوزه، اکنون مدتهاست که دیگر با یک جلسه کوتاه و چند سوال از والدین و بررسی چند نکته می توان اتیسم یا بیش فعالی را تشخیص داد.


اما در اینجا نکته بسیار مهم این است که روانشناس و متخصص حاذق ، کارکُشته و باتجربه در این حوزه را از کجا شناسایی و پیدا کنیم.!

دقیقا همین جا و در همین مرحله است که کمبودهای کشور جهان سوم یک به یک خود را نمایان می کنند و به ما پوزخند می زنند و لج ما را در میاورند.! سخت است که خودت اگاه و تحصیل کرده باشی، از کمبودهای کشور و شهر خودت با خبر باشی، کودک یکی یکدانه نازنین ات اختلال رشدی،عصبی و نورولوژیک داشته باشد اما ندانی که چه باید برایش انجام دهی و جایی و کسی هم نباشد که خدمات شایسته و تخصصی ارائه دهد…
متاسفانه برخی روانپزشکان و متخصصان بلافاصله پس از تشخیص، این واقعیت را به شکل بد و ناگهانی به والدین عنوان می کنند و برعکس، برخی از همکاران متخصص و مشاور ما هم حس می کنند که نباید مستقیما به والدین بگویند که فرزندشان اوتیسم و یا بیش فعال تشخیص داده شده است. آن ها معمولا تصور می کنند که چون مادر و پدر دچار ترس،شوک و افسردگی می شوند، باید واقعیت را از آن ها پنهان کرده و یا به نوع دیگری بازگو کرد.

در حالیکه روش درست دقیقا حد وسط و میانه است. باید ذهن والدین را کم کم آماده کرده و اگر ما درمان و روش های بهبود و مدیریت اختلال را در دست داشته باشیم، سرمان را بالا میگیریم و به والد و والدین واقعیت را می گوییم و سپس روش های درمانی را به آن ها می دهیم. زیرا اولین قدم برای بهبود این اختلال و مدیریت آن، آگاهی کامل والدین است.
بیایید صادق باشیم و قبول کنیم که بزرگترین دلیل اینکه برخی متخصصان برخورد خوبی با والد ندارند و حقیقت را بدون در نظر گرفتن روحیه والد به آنها می گویند و سپس مراکز شبانه روزی را پیشنهاد می کنند خالی بودن دست و اگاهی آن ها در کمک به این کودکان است. آن ها راحت ترین و بی دردسرترین راه را برای خودشان و برای والد انتخاب می کنند.

و در نقطه مقابل، کتمان و پنهان کردن و مشکوک حرف زدن برخی از متخصصین، مشاوران و درمانگران هم همین است که درمانی نداریم. تنها راه چاره و بهترین دارو، همان قرص و ریتالین ها شناخته ایم. والدین هم که می ترسند از اینکه به کودک کوچولوی خود قرص و دارو بدهند.

چندی پیش، رئیس سازمان بهزیستی در همایش و کنفرانس ها از بحران اختلالات اوتیسم بین کودکان ابراز نگرانی کرده اند و اتفاقا ابراز نگرانی ایشان در اخبار و سایت های مرتبط عنوان شده بود. اما این فقط در حد ابراز نگرانی باقی مانده و می ماند.! آقایان دکتر فقط دانشگاه رفته و تحصیل کرده اند که پشت میز ریاست بنشینند و ابراز تاسف کنند. همین!

پس چه کنیم؟

دقیقا در همین جاست که طبیعی درمانی و طب مکمل، با افتخارات گذشته خود در مدیریت و بهبود معجزه وار این اختلالات و انواع بیماری ها، وارد میدان میشود و به والدین اعتماد و اطمینان و قوت قلب میبخشد.
ما نچروپات ها، همیشه اختلالات نورولوژیکی کودک را مستقیما، اما دلسوزانه و با لحنی محترمانه به والدین می گویم. زیرا معلق و مستاصل نگه داشتن والد خیانت به آن ها و به آینده و سلامت کودک است. ما در مرکز درمانی خود با این اطمینان که درمان را دست داریم، با افتخار و با اطمینان با والدینی که کودک بیش فعال یا اوتیستیک دارند وارد سفر درمان طبیعی خواهیم شد و در این مسیر فقط معجزات را یک به یک تیک می زنیم. بنابراین نگران نباشید و بدانید که کودک شما معلول نیست بلکه قرار است اول زندگی شما را به سمت تعالی، رشد، صبوری، شکوفایی و بهبود، تغییر داده و تکان دهد و سپس در آینده جهان را دگرگون کند. ما به شدت بر این باوریم و دیده ایم که اکثر آن ها یک نبوع و استعداد ذاتی عجیب درون خود دارند. فقط این نبوغ باید توسط والدین، متخصص و معلمان کشف شده و به موقع و از راه درست پرورش یابد. از والدین یا زوج جوان که قصد فرزندآوری دارند، خواهش می کنیم که با توجه به در دست داشتن گوشی موبایل هوشمند و دسترسی به سایت ها، مقالات علمی و دنیای ارتباطات، ابتدا آگاهی و اطلاعات خود درباره اختلالات رشدی به ویژه اتیسم یا بیش فعالی افزایش دهند تا به موقع از علائم هشدار دهنده مطلع گردند. زیرا سنین طلائی درمان، از تولد تا قبل از پنج و شش سالگی کودک میباشد و کتمان بیماری، نبود متخصصان آگاه و غفلت والدین در این سنین، ضربات سهمگینی بر آینده کودک وارد خواهد کرد. علائم کودکان بیش فعال، به مرور زمان و با بالارفتن سن، در شرایط مناسب و تحت نظارت و رسیدگی متخصصان خوب و با پیگیری والدین، کاملا بهبود خواهد یافت. تغذیه مناسب و راهکارهایی از جمله یوگا، ذهن آگاهی، آرام کردن ذهن در مدیتیشن، نوروفیدبک، بازی درمانی و کاردرمانی و گفتاردرمانی به سبک هولوستیک و آیورودا تضمینی بر بهبود کامل این‌اختلال میباشد…

حال وارد حوزه تغذیه و علوم خوراکی می شویم:

رژیم غذایی تاثیر بسزایی در خلق و خو و رفتار کودکان به ویژه مبتلایان به بیش فعالی دارد. به طوری که ثابت شده زمانی که کودک، غذای مناسب دریافت می کند، علائم رفتاری او کاهش می یابد. شاید باورتان نشود اما اکثر کودکانی که ما در مرکز درمانی خود در چه در هند ، چه در انگلیس و چه در ایران، روی سلامت ذهن و جسم آنها از طریق درمانهای غیر دارویی فعالیت و پژوهش می کنیم، نسبت به بسیاری غذاها حساسیت دارند. در واقع کودکانی که با هر کدام از مشکلات رفتاری، اختلال تعاملات اجتماعی، اختلالات یادگیری، اختلال کمبود توجه و تمرکز، برون فکنی های تکانشی و بیش فعالی درگیر بوده و مراجعه می کند ، متاسفانه بسیاری از مشکلات گوارشی را نیز با خود دارند.

زمانی که مغز از تعادل خارج شود ، عملکرد دستگاه گوارش نیز مختل شده و سیستم ایمنی بدن هم متعاقبا از تعادل خارج می شود. این عدم تعادل در نهایت منجر به حساسیت های غذایی می شود. شاید همان لیوان شیر به ظاهر مفید، یا آن لیوان آب پرتقالی که هر روز صبح به فرزند خود می دهید تا نوش جان کند باعث به وجود آمدن تمام اختلالات و مشکلات او در طول روز می باشد… ارتباط بین تغذیه و رفتار، یکی از مهمترین و اصلی ترین مواردی است که والدینی با کودکان خاص، از جمله کودکان با کودکان طیف اوتیسم و بیش فعالی باید دانسته و به شدت رعایت کنند.


حتی کودکانی که به ظاهر سالم و طبیعی هستند نیز اگر از تغذیه نامناسب و نادرست استفاده کنند، در طول روز عکس العمل ها و رفتارهای تکانشی، عدم تمرکز و بیش فعالی خواهند داشت.

اصلاح رژیم غذایی یکی از برجسته ترین روشهای درمانی جایگزین برای بیش فعالی یا اتیسم است. در کشورهای توسعه یافته، به محض اینکه اختلال بیش فعالی یا اختلال اوتیسم در کودکان شناسایی و تشخیص داده می شود، والدین آن ها رژیم فاقد قند و شکر، فاقد گلوتین و کازئین را آغاز می کنند.
تخمین زده می شود که بیش از ۴۰ درصد از خانواده های کودکان دارای اتیسم در خارج از ایران، از این روش درمانی استفاده می کنند.

پس بهتر است که مادران عزیز ایرانی هم، یک نظم و عادت صحیح و مشخص غذایی را برای خود و افراد خانواده تعیین کرده و با این روتین غذایی خاص، سلامت فرزند خود را تضمین کرده و هم عملکرد مغز، رفتار و عکس العمل های او را بهبود بخشند.

ما همیشه به خانواده هایی که فرزند کوچک دارند، تاکید می کنیم که حتی اگر فرزند سالم شما، عادات صحیح غذایی را پیروی نکرده و به درستی غذا نخورد، حواس پرت ، تکانشگر و بی قرار می شود. بله؛ یک کودک معمولی که هیچگونه علائم اختلالی ندارد نیز با خوردن بعضی خوراکی های ناسالم و مضر، به مرور زمان باز هم به نظر بیش فعال و بی توجه میرسد.


بنابراین ، مانند هر تلاشی که برای داشتن فرزندی سالم، باهوش و موفق انجام میدهید، یک تغذیه سالم با برنامه ریزی و وعده های غذایی متعادل را نیز جز اساسی زندگی خود قرار داده و تکلیف خود و افراد خانواده را با نهار و شام هر روز و با سبک تغذیه خانوادگیتان مشخص کنید.

دنیای امروز متاسفانه با وجود همه جنبه های مثبت عصر نوین، تکنولوژی ها و فناوری های مدرن، تبدیل به دنیای عجله، سرعت و عدم تمرکز شده است! دنیای برخوردها و رفتارهای تکانشی و برون فکنی های ناگهانی… دنیای پر از فکر و دغدغه! دنیای غذاهای فست فود، قهوه های فوری، نوشابه های کوکاکولا و ساندویچ میکرهایی که باید تند و سریع بخوریم تا به قول معروف فقط شکممان پُر شود. در دنیای این روزهای ما فقط مزه غذا، چرب و خوش نمک بودن آن برایمان اهمیت دارد…

ما رابطه بین تغذیه و رفتار را به خوبی می دانیم. پس چه دلیلی دارد که به کودکان خود غذاهایی را بدهیم که فقط ظاهر و مزه جذابی دارند و نه تنها هیچ ارزش غذایی نداشته بلکه در عملکرد شناختی، مغزی ، رفتار و رشد جسمی و فیزیکی آن ها اخلال ایجاد می کند؟

سال ها قبل، بسیاری از محققان، پزشکان و طبیعی درمانگرها به این نتیجه رسیدند که یکی از دلایل بروز شدید رفتارهای تکانشی در اختلال بیش فعالی ، کمبود توجه و تمرکز و همچنین اختلال اتیسم، به خاطر ماهیت مواد خوراکی این کودکان و مشکلات گوارشی آن ها میباشد .به عبارت دیگر عدم سلامت گوارش و دریافت مواد مغذی در این زمینه، یکی از دلایل شدت اختلال در این کودکان است . نشت یا نفوذ پذیری روده در مورد کودکان ، به ویژه کودکان دارای اتیسم ، ارتباط مستقیمی با رفتار آنها دارد و پروبیوتیک ها برای رهایی از این وضعیت اغلب بهترین درمان هستند. پروبیوتیک ها رشد و نمو باکتری های مفید روده را افزایش می دهند و موجب جذب بهتر مواد خوراکی و محافظت از روده ها شده و روده ها را از عفونت محافظت می کنند. این پروبیوتیک ها به میزان کافی در ماست وجود دارد. اما اگر کودک اتیستیک یا بیش فعال شما نباید لبنیات استفاده کند، پروبیوتیک را به وسیله ساپلیمنت، قرص و کپسول مکمل نیز می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

چه چیزهایی برای کودکان بیش فعال و‌ اوتیسم مضر است؟ چه چیزهایی را از سبد غذایی خود حذف کنیم؟

مواد خوراکی و تغذیه ای که همه انسان ها را بیش فعال، خسته، سست و کم توجه می کند:

شکر و قند، مواد غذایی قندی، شیر (به ویژه شیر کاکائو) آب پرتقال و گریپ فروت، چیپس، پفک، نوشابه، کاکائو، غذا های بسته بندی شده حاوی رنگ های صنعتی، کمپوت ها، سس ها، آدامس ها، آب لیمو، آب میوه های صنعتی، شکلات، انواع مرباها و ترشی ها و … که دارای مواد نگهدارنده (اسید بنزوئیک) هستند و سبب افزایش علائم بیش فعالی می شوند.

تکرار و تاکید : همانطور که در بالاتر نوشتم اغلب کسانی که اختلال بیش فعالی یا اوتیسم دارند نسبت به گلوتن و کازئین نیز حساس هستند. بنابراین گندم، نان، جو و چاودار و همچنین شیر و محصولات لبنی برایشان مضر میباشد وعلائم و رفتارهای تکانشی را تشدید خواهد کرد.

از مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها نیز باید برای کودکان بیش فعال جلوگیری شود، زیرا سبب برهم زدن تعادل باکتری های مفید در بدن کودک می شوند و نتیجه آن تشدید رفتار های بیش فعالی است.

همچنین مصرف نوشابه های گازدار با به هم ریختن تعادل کلسیم و فسفر بدن کودک موجب تشدید علائم رفتاری اختلال بیش فعالی می شوند. حذف این خوراکی‌ها برای پیشگیری و کنترل بیش‌فعالی ضروری است و خانواده‌ها باید مراقب باشند از همان ابتدای تولد، چنین خوراکی‌هایی به کودک خود ندهند و ذائقه او را به این مواد علاقه‌مند نکنند.

کودک خود را از همان ابتدای تولد و از همان اولین مرتبه که با شما در 2 سالگی وارد سوپرمارکت می شود متوجه این مسئله مهم کنید تا متوجه شود بسیاری از خوراکی هایی که بسته بندی جذاب دارند قابل خرید و خوردن نیستند. بنابراین برای همیشه متوجه ممنوعیت بسیاری مواد گشته و برایش تبدیل به عادت خواهد شد. مهم است که از زمان به دنیا آمدن فرزند خود با همسرتان صحبت کنید و در یک جلسه دو نفره که در ابتدای مقاله لزوم برگزاری آن را نوشتم، به این تفاهم مشترک برسید که از این به بعد خوراکی هایی مثل چیپس، پفک، لواشک، آب میوه های صنعتی، نوشابه ها و شیرینی ها و اسمارتیزها و غیره ممنوع میباشد. این گونه تکلیف خود و همسر و فرزندتان را برای همیشه با سبک تغذیه خود مشخص و روشن کرده اید و در آینده نباید هر روز بخاطر خریدن یا نخریدن و خوردن یا نخوردن غذاها و خوراکی های مضر دعوا و قشقرق داشته باشید.

مواد و منابع مفید برای کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، میانسالان و سالمندان اتیستیک و بیش فعال:

در اکثر کودکانی که اختلال اوتیسم یا بیش فعالی دارند، کمبود ویتامین D مشاهده می شود که باعث تشدید عوامل و عملکرد آن ها خواهد شد. بهترین جایگزین و تامین کننده نور خورشید است. این کودکان باید روزی نیم ساعت، در هوای آزار و زیر نور خورشید تحرک داشته و بازی و شادی کنند تا ویتامین بیشتری جذب کنند. استفاده از نور مفید خورشید که منبع غنی ویتامین دی و انرژی میباشد برای همه انسانها لازم و واجب است. البته اگر از نیم ساعت بیشتر شود می تواند اشعه های خورشید برای پوست کمی مضر باشد. بنابراین زمان را تا بیست دقیقه نهایتا نیم ساعت تنظیم کنید.

روغن های گیاهی مانند روغن کندر به کم کردن اضطراب و احساسات منفی کمک می کند، روغن نعناع هم خواص آرامش بخشی دارد و وضوح مغز را بهبود می بخشد.

نوشیدن آب، آب کافی و باز هم آب در طول روز، یعنی سلامتی…

اسیدهای چرب امگا ۳ ، نه تنها باید برای کودکان بیش فعال یا اوتیسم به صورت منظم مصرف شود بلکه در کودکانی که علائم اختلال ندارند نیز، کمبود آن حس شده و اگر مصرف کنند از بیشتر جهات باعث تعادل در رفتارها شده و برای سلامتی بسیار مفید میباشد. با مصرف ماهی سالمون ، ماهی ساردین و گردو یا مصرف مکمل روغن ماهی یا روغن دانه کتان می توانید امگا 3 را به فهرست غذای خود اضافه کنید تا به طور منظم امگا 3 را از مواد غذایی و مکمل ها دریافت کنند.

ویتامین C باعث افزایش انتقال دهنده عصبی دوپامین شده و متعاقبا تمرکز و توجه افزایش پیدا می کند. اما وقتی که از ویتامین سی صحبت می کنیم بلافاصله همه به یاد پرتقال، لیمو و یا آب پرتقال می افتند! در حالیکه برعکس، اب پرتقال به دلیل اسیدیتی بودن، باعث اسیدی شدن بدن و افزایش بیش فعالی و عدم توجه و پرخاشگری خواهد شد. شما می توانید ویتامین سی را از انواع میوه جات و غذاها تامین کنید. از جمله: زغال اخته ، عصاره هسته انگور ، بادام ، بادام هندی ، گردو ، کلم بروکلی و غیره…

سیب زمینی شیرین ، کدو تنبل ، گوشت ، زیره ، زردچوبه ، اسفناج ، شاهی و آووکادو و همچنین روغن زیتون و بذر کتان نیز بسیار مفید و موثر هستند. روغن بسیاری از این خوراکی ها نیز به بنزین مغز عمل معروف است…


روی و منیزیم نیز، هر دو مواد معدنی دیگری هستند که نقش مهمی در کنترل علائم خواهند داشت. این مواد انتقال دهنده عصبی دوپامین را تنظیم می کنند. از منیزیم همچنین برای انتقال دهنده های عصبی درگیر توجه و تمرکز استفاده می شود و اثر آرام بخشی بر مغز دارد. هنگام آزمایش سطح فریتین ، از پزشک خود بخواهید میزان منیزیم و روی کودک را بررسی کند.

من دریافتم که تعداد بسیاری از کودکانی که با این اختلالات به ما مراجعه می کنند از نظر روی و منیزیم ، دچار کمبود هستند.

منیزیم یک ماده معدنی است که استفاده از  آن برای کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم ضروری است. برای دریافت این ماده معدنی میتوانید از منبع های طبیعی منیزیم مثل اسفناج، عدس، تخمه کدو و آفتابگردان استفاده کنید. علاوه‌براین استفاده از مکمل های دارای منیزیم مثل” منیزیم جوشان” نیز مناسب است. میتوانید روزانه یک عدد قرص منیزیم جوشان را در آب سرد حل نموده و به صورت آب میوه به فرزندانتان بدهید. با آموزش عادات غذایی سالم به کودکان و الگوبرداری از این رفتارها در خود ، می توانید به فرزندان خود در حفظ وزن سالم و رشد طبیعی کمک کنید. همچنین ، عادت های غذایی کودکان شما در سنین جوانی ، به آنها کمک می کند تا در بزرگسالی یک سبک زندگی سالم را حفظ کنند. برخی از مهمترین جنبه های تغذیه سالم ، کنترل وزن و کاهش میزان چربی و قند کودک شما است. روش های ساده برای کاهش مصرف چربی در رژیم غذایی کودک و تقویت وزن همین عادت های غذایی سالم است.

والدین عزیزی که کودک بیش فعال یا کودکی با اختلال اتیسم دارند لطفا تاحد ممکن از فریز کردن میوه و سبزیجات خودداری کنند و هر ۳ روزی یک بار، یا حداقل هر هفته یکبار، سبزیجات و میوه جات تازه را برای ان هفته خریداری کرده و استفاده کنند. زیرا فریز کردن سبزیجات باعث از بین رفتن مقدار قابل توجهی از مواد مغذی داخل ان ها می شود. بی دلیل نیست که در کشورهای توسعه یافته،مردم سبزیجات ومیوجات را به صورت دانه ای و بسیار کم، روز به روز خرید می کنند. اگر هم به دلیل نوع طبخ غذاهای ایرانی، مجبور به فریز کردن سبزیجات هستید، حتما درطول روز از میوه ها و اسموتی های سبزیجات تازه برای تغذیه فرزند خود استفاده کنید.

فراموش نکنید که فرزندآوری یک انتخاب بزرگ و مسئولیت سنگین است و حالا که این مسئولیت را انتخاب کرده اید باید نه تنها در برخوردها و رفتارهای خود دقت نظر و ظرافت به خرج دهید بلکه درنوع تغذیه خود و فرزندانتان هم تجدید نظر کنید… این مسئله برای تمامی خانواده هایی با فرزند کوچک مهم میباشد اما کسانی که فرزندی با اختلالات خاص از جمله اتیسم یا بیش فعالی دارند باید این مسایل را بیشتر از سایرین رعایت کنند.

مطمئن باشید که این انتخاب شما در سلامت روحی، ذهنی و جسمی فرزندتان چه در کودکی و چه در آینده او بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود. زیرا مغز ما انسانها ارتباط مستقیمی با معده ما دارد و آنچه می خوریم، بر رفتارمان تاثیر می گذارد.

جهت مشاوره برای انتخاب یک سبک زندگی و نوع تغذیه سالم از مسیر طبیعی درمانی و طب هولوستیک و کل نگر با ما تماس بگیرید.

با آرزوی سلامتی، آرامش ، موفقیت و شادی برای تمامی کودکان – دکتر گلشید نمازیان-دکتر علیرضا اشرف

دیدگاهتان را بنویسید