اهداف و رویکردهای این مرکز

رویکردها و آموزش های اختر
پس از گذشت بیش از یک قرن روانپزشکی و روانشناسی مدرن، دیگر همه می دانیم و توسط روانپزشکان و روان درمانگران ثابت و اعلام شده که تمام مشکلات بنیادین بزرگسالی، ریشه در اتفاقات کودکی دارند و دوران کودکی بسیار تا بسیار مهم، سرنوشت ساز و تاثیرگذار است.
پس باید روی روابط و آموزش ها و بازی های کودک در این دوران، از تولد تا شش سالگی بسیار تا بسیار حساب و سرمایه گذاری کرد.
همچنین ما به عنوان پرسنل، مربیان و والدین، باید با کمی حساسیت، آگاهی و تلاش بیشتر، کاری کنیم که کودک با سلامت روانی و فیزیکی، این دوران را پشت سر بگذارد تا دیگر به خوبی و شایستگی، تمام طول زندگی اش موفق و سربلند باشد.
تمام اهداف و رویکردهای ما در پژوهشکده اختر، حول همین محور مهم می چرخد.
دوران حساس رشد همه جانبه کودکان
و بر مبنای سن، درک و فهم و توان کودکان، در هر رده سنی، با آن ها آموزش های مرتبط با همان سن را به صورت تخصصی کار می کنیم.

متخصصان سالهاست اعلام کرده اند که آموزش کودکان پیش از دبستان باید از طریق بازی و شادی و به صورت‌ کاملا غيرمستقيم باشد.

وگرنه و در غیر این صورت، اگر به صورت مستقیم با کودکان آموزشی کار شود، احتمال دارد آن ها در آینده و دوران مدرسه، از کتاب و درس و آموزش زده و طرد شود.

این نکته مهم را هم والدین و هم مهدهای کودک باید در نظر داشته باشند.

ما در پژوهشکده اختر به کودکان فرصت ابراز وجود، یادگیری و تمرین مهارت های ارتباطی و بیانِ خودشان را می دهیم.
کودک باید در محیطی صمیمانه ، امن و شاد، فرصت حرف زدن داشته باشد و تمرین کند تا در آینده بتوانند در اجتماع به راحتی حرف خود را عنوان کرده و اعتماد به نفس داشته باشد.

مهدهای کودک باید فارغ از هر رویکردی که دارند، این نکته مهم را مد نظر داشته باشند و با حساسیت و دقت اجرا کنند.

کودکان در این سن مهارت حرف زدن در جمع و برقراری ارتباط، سخن گفتن و همینطور کنترل هیجانات خود را می‌آموزند.

پس به آن ها احساسات طبیعی هر انسان را میاموزیم.
اینکه ما در هنگام عصبانیت ، ناراحتی، خوشحالی، تعجب ، ترس و حتی حسادت چه فعل و انفعالات فیزیکی و احساسی را در درون خود حس و تجربه می کنیم؟ و چطور می توانیم این احساسات را مدیریت و کنترل کنیم.
یک کودک باید از چهار سالگی به بعد یاد بگیرد که غم و ناراحتی یک احساس طبیعی در زندگی است که هر از گاهی سراغ همه انسان ها می‌آید ، اما نکته اینجاست که این‌ حس ماندنی و همیشگی نیست و هر زمان به سراغ او آمد خودش باید برای برطرف کردن آن کارهایی را انجام دهد.
زیرا هیچکس خارج از ما نمی تواند برای عوض کر ن احساسات درون ما کاری بکند. پس کودک یاد می‌گیرد که ابتدا به پیام های درونی خود توجه کند. (خودآگاهی)
هر زمان دچار غم یا خشم یا ترس شد این احساس را شناسایی کرده و سپس دست به اقداماتی بزند تا آن ها را برطرف کند (خودشناسی، خودکنترلی)
ما اقدامات جایگزین برای تبدیل کردن حال بد به حال خوب را به آن ها میاموزیم.
نکته مهمی که می‌آموزند این است که خودشان مسئول حال خوب خود هستند و خودشان باید برای برطرف کردن حال بد خود تلاش کنند (مسئولین پذیری و هنر مدیریت احساسات و هیجانات)
وقتی همین جعبه ابزار عاطفی کاربردی را به یک کودک بدهید دیگر تمام عمر و آینده او را تضمین کرده اید.

جدا از تمام این آموزش های اعتماد به نفس، تلاشگری، فن بیان، حرف زدن در جمع و مدیریت احساسات، ما آموزش های سرود ‌و موسیقی، نمایش، خلاقیت و نقاشی، کاردستی و سفالگری، زبان انگلیسی، ریاضی، مفاهیم، علوم، زبان آموزی، قصه گویی، ورزش و آمادگی جسمانی و کلاس های مفید دیگری نیز برای کودکان داریم.
همینطور کتاب تخصصی و به روز و زیبایی که آموزش های آن همگام با کشورهای پیشرفته جهان و با کمک همکارانمان در کانادا، سوئد و انگلیس طراحی شده است.